Nyhetsinnsamler

SN-3 Nova gjør Spot til neandertaler

Datanyheter - 6 timer 19 min siden

Dette fantastiske firbente dyret er kjent som SN-3 Nova. Mannen bak det konseptuelle designet er Amin Akhshi fra Teheran.

Beste venn for mennesker i nød

Vi kjenner allerede Spot fra Boston Dynamics som har mer eller mindre nyttige bruksområder. Den nye SN-3 Nova-roboten tilhører samme hunderase, men er laget for å utføre de jobbene som er for farlig for mennesker.

Denne roboten er ikke skapt for å fange forbrytere eller delta i krigføring. Nova er vår venn, menneskenes hjelper eller assistent og bruksområdene vil i tillegg til åpenbar politi- og militær bruk, være uendelige. 

It can perform inspection and repair tasks in places where it is too dangerous for humans to venture.#robot #RobotDog #robotics #concept https://t.co/DLFjWRPgsA

— Amit Malewar (@amit_malewar) April 16, 2021

Tenk om Elon får det som han vil og menneskeheten er på Mars om noen år. Habitatene vil ha behov vedlikeholdssystemer som trygger bosetningene. Et menneske vil uten beskyttelse overleve i to minutter før hud og vev begynner å sprekke. Roboter har ikke biologisk materiale å bekymre seg for. Det betyr at slike bissevover vil kunne streife rundt og fikse ting og redde astronauter, uansett forræderiske forhold. 

Nova er utstyrt med høypresisjonsinstrumenter.

Nova har to armer. De samme som skal brukes under vedlikehold kan også brukes til å behandle pasienter i en medisinsk nødsituasjon. Allerede idag utføres kirurgiske oppgaver eksternt via kameraer, sensorer og instrumenter, men ikke utenfor en sykehusramme. 

Høypresisjonsinstrumentering

Nova er utstyrt med instrumenter som 3D-laserskannere, høypresisjons CMOS-sensorer, HDR-kameraer etc. I en Mars-setting er instrumenter som disse mye mer motstandsdyktig enn hva menneskekroppen er. SN-3 Nova kan utforske områder før mennesker setter sin fot i uvisst terreng.

Boston Dynamics, NASA og Cal-Tech har gått sammen om å utvikle roboter med funksjoner som ligner SN-3 Novas for å utforske Mars. Det kan ta en stund før evolusjonen frembringer så høytstående vesener som konseptroboten Nova, men de kommer.

Det gikk ikke så bra med første romhund. Laika ble sendt opp med sovjetiske Sputnik 2 den 3. november 1957. Hun døde etter et par timer, men etterlot seg den første informasjonen om hvordan levende organismer reagerer i rommet.

Kilde: Incentive Mind

The post SN-3 Nova gjør Spot til neandertaler appeared first on ITavisen.

Nintendo trekker enda en hacker for retten

Datanyheter - 8 timer 18 min siden

Nintendo tar sitt fiendskap mot Gary Bowsers et skritt videre. 

Hacks åpner for piratkopier

Bowser som er blant lederne av Switch-hackinggruppen Team Xecuter, skal angivelig å ha forbrutt seg mot opphavsretten ved å utvikle og selge hacks som lar folk spille piratkopier av spill på konsollene sine. Politiet arresterte ham allerede ifjor høst, men Nintendo hadde håpet at tiltalen skulle omfatte både brudd på opphavsretten og heleri.

Søksmålet er i stor grad bygget på at Bowser skal drive en “internasjonal piratring” og distribuerer hackingsverktøyene SX Core, SX Lite og SX Pro. Noen kritikere hevder at ulovlig materiale på sitt vis kan fremme spill og øke populariteten til konsollen (husk Word Perfect), men om Team Xecuter har hatt kommersielle hensikter, svekker det i tilfelle saken deres.

Selskapet opptrer aggressivt

Hvis Nintendo lykkes ønsker de å stenge Bowsers virksomhet og belaste Team Xecuter 21 000 kroner for hver handel, pluss 1,3 millioner for hvert brudd på copyright-rettigheter. 

Søksmålet glir pent inn i Nintendos historie for å slå hardt ned på hacking og verktøy som muliggjør piratkopiering. Det er heller ikke overraskende at selskapet opptrer aggressivt. Nintendo er mer avhengig av programvaresalg enn rivaler som Microsoft og Sony, da økonomien i stor grad er knyttet til salg av de nyeste spillene i franchiser som Mario eller Zelda. Uansett hvor stor skade piratkopiering gjør på Nintendos bunnlinje, kan rettssaker som denne virke demotiverende på hacker-standen.

Kilde: The Verge

The post Nintendo trekker enda en hacker for retten appeared first on ITavisen.

Dette Lord of the Rings-spillet blir ikke lansert

Datanyheter - 9 timer 43 min siden

Amazon Game Studios har kansellert et påbegynt Lord of the Rings online rollespill. Selskapet kunngjorde i 2019 et gratisspill for PC og konsoller sammen med Leyou-eide Athlon Games.

Tilbake til tiden før begivenhetene i Ringenes Herre fant sted

Spillet skulle legges til “et tidspunkt lenge før begivenhetene i Ringenes Herre fant sted”. Det skulle “utforske land, mennesker og skapninger som aldri er blitt sett av fans av Tolkien-universet”. Men Leyou ble kjøpt opp av Tencent Holdings i desember, og en talsmann for Amazon sa at selskapet ikke var i stand til å sikre dette spillet.

Teamet fra Lord of the Rings-prosjektet vil jobbe med andre spill, la talsmannen til. “Vi elsker Ringenes Herre og er skuffet over at vi ikke får lansert spillet.”

Saturday Scoop: Amazon has canceled its Lord of the Rings MMO, announced two years ago, due to a dispute with Chinese conglomerate Tencent.

Yet another setback for Amazon's long-struggling video game division: https://t.co/jozL9oZTG7

— Jason Schreier (@jasonschreier) April 17, 2021

Siden lanseringen i 2014 har Amazon Game Studios ennå ikke lansert et vellykket videospill, annonserte spill er enten blitt kansellert eller forsinket. Videospillversjonen av The Grand Tour fikk i 2019 så dårlige anmeldelser at det ble tatt ned. I januar rapporterte Bloomberg at spillstudioet hadde problemer med en internkultur som ikke ga kvinner og menn like muligheter og en “smertefullt treg” spillmotor.

Interne problemer i Amazon Game Studios

Amazons påtroppende administrerende direktør Andy Jassy sier at han prioriterer videospill-divisjonen. Den ble lansert av avtroppende Amazons grunnlegger Jeff Bezos, som trekker seg som administrerende direktør senere i år.

Imens planlegger Amazon å betale utrolige 3,9 milliarder kroner for den første sesongen av TV-showet Lord of the Rings.

Kilde: The Verge

The post Dette Lord of the Rings-spillet blir ikke lansert appeared first on ITavisen.

Får vi denne oppdateringen i Android 12?

Datanyheter - 11 timer 16 min siden

Det er forventet at Google vil kunngjøre hvilke funksjoner som kommer i Android 12 på Google I/O 2021 som starter 18. mai. Imidlertid kan man fra de to offentlig tilgjengelige Previews for utviklere se hvilke sannsynlige funksjons- og designendringer som kommer. I en lekket versjon av Android 12 har XDA Developer funnet kode som tyder på at Google planlegger å opprette en papirkurv-funksjon.

Papirkurvfunksjon i Android 12

En analyse av APK, pakkefilformatet som brukes av Android-operativsystemet, kan fortelle om hvilke funksjoner som vurderes i fremtidige oppdateringer, men det betyr ikke at funksjonene nødvendigvis vil bli implementert i neste versjon.

Ifjor rullet Google ut Android 11 hvor det ble gjort store endringer i måten apper gis tilgang til lagringsplass, men der er ingen papirkurv som du kan rote rundt i til du finner slettede filer.

Mye tyder på at Files by Google-appen vil komme med en papirkurv-funksjon i neste versjon.

I Android 12 ser det ut til at Google planlegger en ny oppføring i Innstillinger> Lagring som viser hvor mye lagringsplass papirkurven tar opp. Her vises antall filer som er blitt slettet og filer kan gjenopprettes eller slettes permanent.

Tømme søpla vs gjenopprette søpla

At du kan tømme søpla betyr ikke nødvendigvis at du får adgang til å gjenopprette søpla, men det vil ikke overraske om Google lanserer en slik funksjon i Android 12 om de først lar deg se hvor mye og hva som befinner seg der.

Es File Explorer har en Recycle bin-funksjon.

En slettet fil får “.” foran filnavnet og det skjuler den for de fleste filbehandler-appene i Android. De skjulte filene lagres i samme katalog som de opprinnelig var plassert i. De blir ikke flyttet til en system-papirkurv. Det ser ikke ut til at Google planlegger å legge til noen system-kurv som fanger opp skjulte filer og legger dem på et lett tilgjengelig sted, men det ser i det minste ut som om de planlegger å gi papirkurven en mer fremtredende funksjon. 

Kilde: XDA Developers

The post Får vi denne oppdateringen i Android 12? appeared first on ITavisen.

Slik ser generasjon RTX ut: “RTXDI” kan tegne millioner av lys i sanntid

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 21:55

RTX Direct Illumination (RTXDI) kan generere millioner av lys samtidig. Dette er neste generasjon RTX på mange måter.

Lover at dette ikke vil gå utover ytelsen

“Tenk deg å kunne legge til millioner av dynamiske lys til spill uten å måtte bekymre seg om ytelse eller ressurser. RTXDI gjør det mulig i sanntid.”

Nvidia forklarer at uansett geometri-strukturen, så kaster 3D-objekter korrekte skygger – eksempel er tusenvis av små LED-dioder, Times Square-reklameskilt og ildkuler som eksploderer.

Nvidia frir til utviklerne, for uten innhold dør teknologi. Unreal Engine 4.0-støtte på vei

“Alle disse lysene kan bevege seg fritt og dynamisk”, påpeker Nvidia.

Noe som er viktig å merke seg er at RTXDI erstatter alle andre skygge- og “ambient occlusion“-teknikker

Selskapet melder at teknologien er på vei til Unreal Engine 4.0 i form av NvRTX UE 4.26. Det er foreløpig ingen planer for Unity.

Hva angår støtte trenger man et DirectX eller Vulkan ray tracing-kort, mao. RTX 30 eller RTX 20-serien.

“Fotorealisme” har vi hørt før, men vi er nærmere enn noen gang

GPU-produsenten sier at man med teknologien endelig vil nærme seg “fotorealisme”, som vi jo alle har drømt om i mange år.

Lys med komplekse former, som neon lys, fungerer som de gjør i den virkelige verdenen.

Slik fungerer det:

RTXDI forklarer grafikkmotoren hvor lysene skal sende, noe som reduserer hvor mye man manuelt må lyssette en scene for at det skal se korrekt, og fordi alle lys også genererer skygge, se det hele mer ekte ut.

“Sanntids-grafikk når nå kompleksitetnivået som tidligere kun innbakte bakgrunner ga mulighet til”.

The post Slik ser generasjon RTX ut: “RTXDI” kan tegne millioner av lys i sanntid appeared first on ITavisen.

SNIKTTT: Surface Laptop 4 har kanskje historiens beste tastatur, men har den virkelig 19 timer batterilevetid?

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 19:45

Endelig har vi fått inn Surface Laptop 4 til test, AMD Ryzen 5-modellen som er den aller rimeligste (8GB RAM, 256GB SSD til 12 995 kroner), men samtidig også den Microsoft sier leverer opp til 19 timer batterilevetid.

Surface Laptop 4 gjør ingenting nytt, men har den mye bedre ytelse og batterilevetid?

Det syntes jeg selvsagt var alt for fristende til ikke å teste, så nå skriver jeg denne forhåndstesten på Laptop 4. Surface-serien til Microsoft har alltid hatt glimrende maskinvare-design, men jeg har alltid hatt noe å klage på i forhold til ytelse og strengt talt Windows sin tilnærming til Windows på laptoper: første generasjon hadde forferdelig svak SSD-ytelse og batterilevetiden har ikke vært helt på topp kombinert med noe jeg fremdeles mener er en stor ulempe i OS-et.

Mange oppdateringer etter første oppstart, også mye fastvare.

Jeg vil ikke bruke noe tid på å forklare designet da det er det samme det har vært i flere generasjoner, inkludert 1 x USB og 1 x USB A, samt Surface Connector for lading, som alltid. 3,5 mm for lyd er også på plass – det samme er dessverre en feit ramme.

Dette er den siste generasjonen med for-mye-ramme-designet, både for Surface og MacBook Air- og Pro-serien. Jeg tror det, altså.

I denne forhåndstitten tar jeg for meg mine første inntrykk av maskinen, som er mulig å mene noe om etter en dag med bruk. Jeg kommer tilbake med ytelse- og batterilevetid-vurderinger i den endelige testen.

3:2 er fremdeles best for web-en

3:2 formatet er fremdeles best for surfing og jobb, noe som betyr at skjermformatet er best 99 prosent av tiden i forhold til hvordan jeg bruker maskinen.

Jeg ble overrasket da jeg åpnet surface Laptop 4 etter ivrig å ha blitt kvitt pappen: skjermen virker jo bare mye større, men forskjellen er ikke mer enn 13,5″ mot Air sine 13,3″.

Det er jo ikke slik at dette er mitt første møte med Surface-serien, men jeg har brukt MacBook Air M1 siden lanseringen og ikke en Laptop 2 eller 3, så overraskelsen var derfor større, og det i veldig positiv forstand. Jeg fatter ikke bredformat-valget til Apple i en web-verden, men jeg skjønner vel at videoredigering kanskje ikke er optimalt med et 3:2-format.

Tastaturkongen

Åh, tastaturet. Rett og slett! Det er så utrolig mykt, behaglig og kjapt. MacBook M1-tastene er uten tvil en god del hardere, men ikke kjappere eller mer presise. Jeg tror jeg kan mene at jeg foretrekker Laptop 4-tastene; det er noe med at fingrene danser over tastene kjappere på denne maskinen. Det kan være fordi jeg nettopp har pakket den opp – la meg komme tilbake til dette og batterilevetid i min endelige konklusjon etter at den første ny-produkt følelsen har lagt seg.

Jeg vil for alltid forbanne fn-tasten som ødelegger for hurtigraden.

Trond Bie, frustrert Windows laptop-bruker Foreløpige ytelsesobservasjoner

Jeg er meget fornøyd med å se 2228 Mb/sek lesehastighet i CrystalDiskMark i kombinasjon med 987 Mb/s skrivehatighet.

CPU-Z.

Microsoft har heldigvis flyttet seg langt siden 2017 da vi under Surface Laptop 1-testen rapporterte om en svært treg SSD: 563 MB/s lesehastighet (noe som var godkjent på den tiden), og med kun 113 MB/s skrivehastighet. Grøss og gru, gett.

Denne klarer overraskende nok ikke å spille YouTube, Edge, i 4K fullskjerm uten hakking, selv med maks ytelsesmodus aktivert.

Apples MacBooks har alltid hatt langt bedre SSD-ytelse i sine maskiner, slik er det bare, men nå er ikke SSD-en i Laptop-serien til Microsoft en flaskehals lenger i de fleste sammenheng.

Plugg maskinen i og aktiver maksimal ytelse, og denne blir også varm som Intel har vært famøse for lenge. som regel holder maskinen seg langt under en temperatur man tenker over, eller føler for den saks skyld, og etter at maskinen har jobbet ekstra hardt blir den fort kald igjen.

Men her er greia: en MacBook Air M1 hører man aldri, og den blir aldri så varm som denne under en så kort stresstest.

Gjør dette samtidig og maskinen blir veldig fort varm i fanget.

Jeg har nevnt det før, og mange er sikkert lei av å høre det like mye som jeg er lei av å skrive det, men at Windows 10 ikke styrer ytelse/batteri for deg er merkelig. det er stor forskjell mellom lavest og maks ytelse på en Windows 10-laptop, og hver gang det kommer en oppdatering føler jeg at jeg må aktivere maks ytelse for å bli ferdig med den, men så må jeg da også huske å deaktivere igjen.

Mye er det samme, litt er bedre

Sensoren for automatisk lysstyrke er en liten katastrofe som går opp og ned selv om man sitter helt stille. Jeg har erfart dette tidligere med andre Surface-maskiner, så det eneste overraskende er at det enda ikke er rettet nå som vi er i fjerde generasjon av Surface Laptop og syvende generasjon Surface.

Lader kjapt, det gjør maskinen, så får vi se om vi klarer å nærme oss 19 timer batterilevetid.

Jeg vet ikke helt, på den ene siden er det ok å kunne styre selv, men som med lysstyrken burde det vært standard at OS-et bestemte dette selv (og gjorde en god jobb), og klokket CPU-en automatisk for deg etter hva du gjorde. Dlik det er nå må jeg manuelt stille tilbake ytelsen når jeg skriver – det blir mye frem og tilbake.

MacBook Air er slankere, det er det ingen tvil om, men hvor mye betyr det? ingenting, egentlig. det plager meg ikke at den er feitere, og fordi vekten på de to maskinene er ganske like (Laptop 4: 1,26 kg) (MacBook Air M1: 1,29 kg), så er det greit nok. Som nevnt tror jeg på nye design.

Plagene med denne maskinen er på mange måter de samme for noen år tilbake, men det kan godt hende vi har en batterivinner her, men det må jeg bruke litt mer tid på å finne ut av.

The post SNIKTTT: Surface Laptop 4 har kanskje historiens beste tastatur, men har den virkelig 19 timer batterilevetid? appeared first on ITavisen.

De avslører den i morgen klokka 15:30

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 19:19

Søndag 18. april 15:30, som jo er i morgen, drar Mercedes duken av helt nye EQB.

Mercedes sin nye el-SUV lanseres i Europa senere i år

“Den digitale verdenspremieren kan strømmes via medieplattformen Mercedes me, og vil senere bli tilgjengelig som on-demand video”, melder selskapet i pressemeldingen vedrørende SUV-en som altså blir avslørt få dager etter luksus-sedanen EQS med over 700 km. rekkevidde.

“EQB setter en ny standard i det elektriske kompaktbil-segmentet med fleksible plassløsninger. Blant annet tilbyr EQB rom for opptil syv personer og har opptil 1700 liter med bagasjeromsplass på det meste. Etter markedslanseringen i Kina vil den europeiske versjonen av EQB være tilgjengelig senere i år”, forklarer Mercedes som avslører at bilen skal presenteres på “Mercedes-EQ Night Shanghai” under den første pressedagen av Auto Shanghai 2021.

The post De avslører den i morgen klokka 15:30 appeared first on ITavisen.

Her er ditt nye drømme-skjermkort på vei: RTX 3080 ti

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 19:12

Videovardz har oppdaget noe veldig spennende.

RTX 3080 ti får 12GB RAM

Det er ikke slik at vi ikke har fått verifisert at RTX 3080 ti, som jo blir enda kjappere enn 3080, er underveis, men nå er de også fysisk på veien. En rekke RTX 3080, 3070 og AMD Ryzen RX 580 ble nemlig oppdaget på vei til Los Angeles.

Disse kortene er velkjente, men så ble de plutselig gjort oppmerksomme på innpakningen som tydelig staver “MSI Ventus GeForce RTX 3080 ti 3X 12G OC”.

Lanseringen ventes å skje neste måned og prisen ryktes å være på 999 dollar – 300 dollar mer enn 3080.

Rundt 3000 flere CUDA-kjerner?

De øvrige spesifikasjonene er ikke bekreftet som RAM-en er, men det ryktes 10 240 CUDA-kjerner – det er en god økning fra RTX 3080 som har 8704, og det samme som 3090 med 24GB RAM.

Hvor mange som er interesserte i et produkt de ikke vil kunne handle på mange måneder er usikkert. Det er fremdeles umulig å få tak i noen RTX 30-kort om man ikke kan melde seg på en venteliste, har gode kontakter eller var veldig tidlig ute med forhåndsbestillingen.

The post Her er ditt nye drømme-skjermkort på vei: RTX 3080 ti appeared first on ITavisen.

Nytt tilbud: Gratis videokonferanser

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 16:11

Synes du tjenester som Zoom og Teams er for tungvint? På Xroom kan du opprette et møterom uten registrering og uten å laste ned programvare.

Glem Zoom og Teams

All håndtering skjer via nettleseren. Den bruker datamaskinens innebygde kamera og lydenheter. Du kan bruke tjenesten både til nettmøter og til å holde digitale forelesninger, “webinar”.

Sikkerhetsklarert

Når du har opprettet et rom kan du invitere deltakerne via URL-en som som du får tildelt. De som ønsker komplett sett av funksjoner kan velge å betale rundt et par hundrelapper i måneden for et abonnement.

ITavisen kjørte en Immuniweb-sikkerhetssjekk på Xroom og fikk A-score.

Kilde: PCforalla

The post Nytt tilbud: Gratis videokonferanser appeared first on ITavisen.

Er det verdt å vente på CHIP-sertifisering?

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 14:10

Prosjektet “Connected Home over IP” (CHIP), et smarthjem-standardiseringspartnerskap mellom Apple, Amazon, Google og mer enn 170 andre, har som mål å gjøre verden mer kompatibel. 

Erstatter eldre smarthjemprotokoller

Målet med CHIP er at du ikke skal trenge å bekymre deg for om en ny enhet vil fungere med de enhetene du allerede eier. Teknologien erstatter eldre smarthjemprotokoller som Zigbee og Z-Wave og er designet for å fungere med hvilken som helst stemmeassistent – med mindre det ikke ender opp som enda en alternativ standard.

Selskapet regner med å kunne starte sertifisering av smarthjem-enheter innen slutten av 2021, noe som betyr at vi kan regne med å se standardiserte produkter i hyllene før jul. Første bølge inkluderer ting som belysning, persienner, HVAC-kontroller (varme, ventilasjon og air-condition), TV-er, dørlåser, garasjeportåpnere, sikkerhetssystemer, Wi-Fi-rutere.

En mer kompatibel verden

CHIP-standarden er bygd opp rundt tre teknologier: Bluetooth LE-oppsett, WiFi for høy båndbredde-streaming av for eksempel video fra sikkerhetskameraer, og nettnettverksprotokollen for enheter med lav båndbredde (for eksempel bevegelsessensorer). Det er en sjanse for at enheter du allerede har vil kunne fungere sammen med CHIP-produkter i fremtiden.

Programmet som ble lansert i slutten av 2019, er forsinket – og som med alt annet skyldes det på coviden. Sertifisering skulle starte i slutten av 2020, men de kunngjorde i september ifjor at vi ikke ville se noe før i 2021. Vi skal ikke se bort fra at det glir inn i 2022.

Kilde: The Verge

The post Er det verdt å vente på CHIP-sertifisering? appeared first on ITavisen.

Chipmangel ut 2023

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 12:43

Hvor lenge skal mangelen på chip påvirke teknologibransjen? Denne uken bød flere ledere på dystre estimater, den verste anslår “et par år.”

Intel, Nvidia, TSMC enig

Intels sjef Pat Gelsinger antydet omenn noe vagt, en tidsramme på et par år. Han presiserte at det var et estimat på hvor lang tid det ville ta for selskapet å bygge kapasitet for potensielt å dekke forsyningsmangelen. 

I tidligere uttalelser har Gelsinger fremholdt Intels planer om å bygge et par fabrikker i Arizona. Amerikanske myndigheters foreslåtte infrastrukturplan for chip-produksjon synes ikke Gelsinger går langt nok.

TSMCs sjef C.C. Wei byr på et tilsvarende pessimistisk estimat. Han håper at det Taiwan-baserte selskapet kan “tilby mer kapasitet i 2023”. TSMC bygger et produksjonsanlegg i Arizona, USA, til tross for at selskapet presiserer at det prioriterer forskning, utvikling og produksjon i hjemlandet.

Chipmangelen viser ingen tegn til å avta

Nvidias Colette Kress er mer optimistisk. De tror på “tilstrekkelig forsyning til at det vil bidra til økonomisk vekst i første kvartal 2022”. Inntil da forventer de at etterspørselen vil være større enn tilbudet. 

Når teknologibedrifter skal håndtere naturkatastrofer, eksponentiell etterspørsel og bygging av nye fabrikker, står det alltid noen ubesvarte spørsmål tilbake. Hva vil oppskaleringen av fabrikkene medføre? Vil de overholde byggefristene, vil de bli like effektive som lovet? 

Kilde: Arstechnica

The post Chipmangel ut 2023 appeared first on ITavisen.

Denne ser genial ut, men nå er den utsatt

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 11:10

Shippingen av “Mobile by Peak Design” var lovet å starte i mai, men blir utsatt. Nå lover de å komme i gang med utsendelsene i august. 

Beste mobiltilbehør på planeten

Peak Design virker til å være oppriktig lei seg for sin første forsinkelse og har lagt ut en altfor lang og omstendelig unnskyldning med medfølgende forklaring på Kickstarter. Her lover de alle som har forhåndsbestilt pengene tilbake eller gode rabatter i fremtiden.

Forhåndsomtalen av Mobile fra Peak Design er ikke snau. “Mobile by Peak Design blir det beste mobiltilbehør på planeten. Ironisk nok kan vi takke forsinkelsen for at det blir enda bedre.”

Peak Design lover enestående byggekvalitet pakket inn i like enestående design. 

Mobile by Peak Design fortsetter ifølge egenomtalen, der Apples Magsafe slapp. Peak Designs magneter skal tåle ikke bare en tur i skauen. Motorvibrasjoner og grusvei ingen hindring.

Mobile by Peak Design vil gjøre ting som annet mobiltilbehør ikke kan. Monteringssystemet vil ikke bare være kompatibelt med Apple Magsafe, det vil bli betydelig bedre. Peak Design har et renommé å ta vare på. Vi tar heller noen måneders utsettelse enn å risikere vårt gode navn og rykte.

Peter, Peak Design

The post Denne ser genial ut, men nå er den utsatt appeared first on ITavisen.

Dette selskapet vil lage DDR5-moduler for spillmarkedet som kjører 10 000 MHz

Datanyheter - lør, 04/17/2021 - 08:57

Vi vet at neste generasjons DDR5-minne vil være raskt. Hvor raskt avhenger av en rekke faktorer. Mange selskaper jobber med DDR5.

Den faktiske nyheten er at Netacs minne kan gjøre mer enn 10 000 MT/s

Et av dem er kinesiske Netac Technology som planlegger DDR5 DRAM-moduler som kan kjøre høyere hastigheter enn 10 000 MHz. 

Selskapet bruker angivelig Microns IFA45 Z9ZSB-minnebrikker som starter med 16 GB (2Gx8)-moduler. Brikkene er bygget på Microns 1z nm DRAM-prosessnode og kjører 40-40-40 sub-timing.

I fjor uttalte Micron at DDR5-minnet kan gjøre opptil 6400MT/s. 10 000 er adskillig høyere.

Samsung med 512 GB DDR5

Netac er ikke eneste selskap som har fått oppmerksomhet i nyhetene for kommende DDR5-produkter. Samsung kunngjorde nylig at de bygger verdens første 512 GB DDR5-modul som får en hastighet på 7200 MT/s.

512 GB-modulen er designet for å brukes i servere og lignende høy-ytelsesmiljøer. Netacs 10 000 MHz-sett forventes hovedsakelig å være rettet mot spill.

The post Dette selskapet vil lage DDR5-moduler for spillmarkedet som kjører 10 000 MHz appeared first on ITavisen.

Playstation 5 er den kjappest selgende konsollen i amerikansk historie

Datanyheter - fre, 04/16/2021 - 22:30

Salget av konsoller var opp 47 prosent i mars. Dette i følge tall fra NDP Group.

“Microsoft og Sony selger ut nesten alle konsollene de produserer”

Også Xbox og Switch gjør det bra, men det er Playstation 5 som tar av, ifølge tall de har innhentet fra nett- og butikk-salg.

Det er fremdeles Nintendos Switch som selger best, per mars i år.

PlayStation 5 er den kjappest selgende konsollen i amerikansk historie når man ser på både antall og omsetning når man ser på de første fem månedene med salg.

NDP Group Også kontrolleren, DualSense, hadde best tall i forhold til omsetning. La oss se på de utrolige tallene

I USA økte salget til:

  • Konsoller, innhold og tilbehør: 5,6 milliarder dollar i mars – 18 prosent høyere enn året før
  • Forbrukerne handlet i første kvartal for 14,9 milliarder dollar – 30 prosent høyere enn tilsvarende periode 2020

Mar 2021 US NPD THREAD – March 2021 consumer spending across video game hardware, content, and accessories reached a March record $5.6 billion, 18% higher when compared to a year ago. First quarter consumer spending totaled $14.9 billion, 30% higher than 2020's first quarter. pic.twitter.com/DyTVVqq38O

— Mat Piscatella (@MatPiscatella) April 16, 2021

The post Playstation 5 er den kjappest selgende konsollen i amerikansk historie appeared first on ITavisen.

PS4- og PS5-eiere får åtte timer med grafikkperlen Resident Evil Village

Datanyheter - fre, 04/16/2021 - 22:12

Resident Evil Village lanseres 7. mai, og vi kan ikke vente, det føles så lenge siden det kom et nytt storspill.

Capcom med spesial-versjon for Playstation-gamere

Denne generasjonen har som alle de andre konsolllanseringene vært plaget av alt for få neste-generasjons-titler, men nå løsner det: Resident Evil Village lanseres nemlig med RTX og 4K/60FPS-støtte til Xbox Series X og Playstation 5.

Med RTX på kuttes FPS-en til 45, noe som jo er langt bedre enn de tradisjonelle 30. Se under for mer informasjon i forhold til 1440p, 4K og FPS.

Det kommer også en demo tidlig i mai – her er tidene for den times lange demoen av spillet fordelt på plattform: Spiller du på PS4 og PS5 kan du spille i åtte timer i to områder: Oppløsning og FPS per plattform: PlayStation®54K HDR/60 fpsPlayStation®5
(when Ray Tracing is turned on)4K HDR/45 fpsPlayStation®4 PRO1080p/60 fpsPlayStation®4 PRO
(when set to high resolution)4K HDR/30 fpsPlayStation®4900p/45 fpsXbox Series X4K HDR/60 fpsXbox Series X
(when Ray Tracing is turned on)4K HDR/45 fpsXbox Series S1440p HDR/45 fpsXbox Series S
(when Ray Tracing is turned on)1440p HDR/30 fpsXbox One X1080p/60 fpsXbox One X
(when set to high resolution)4K HDR/30 fpsXbox One900p/30 fpsStadia1080p/60 fps or 4K/60 fps
Note: 4K is upscaled using dynamic resolution.

The post PS4- og PS5-eiere får åtte timer med grafikkperlen Resident Evil Village appeared first on ITavisen.

Sider

Abonner på www.pc-kirurgen.no nyhetsinnsamler